I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 28, 2011

tips jadi seorang yang "COOL"

 
first of all,nak lah bagitahu apa itu cool kann.haa,setelah saya interview dan memaksa encik google kesayangan memberi jawapan..saya dapat simpulkan yang ayat 'cool' ni ada banyakkkk cabang nyeh.tapi dalam entry saya ni saya hanya nak bagitahu tentang cool personality yakni seorang yang tenang,yang selamber,yang relaxxxx jer dalam apa jua keadaaan dan situasi sekalipun.(kalau silap maksud bagitahu lah yee.tegur menegur kan satu amalan yang mulia.hehe)

jadi, bagi diri saya sendiri ada beberapa tips untuk jadi seorang yang mempunyai cool personality :

sila click More untuk tahu selanjutnyaa. hee.


1. Jadi Diri Sendiri

bila kita jadi diri sendiri..set ur mind untuk tidak menjadi orang lain.so potensi untuk menjadi hipokrit sangatlah rendah..bila kita tak jadi hipokrit,orang akan nampak diri kita yang sebenar.so it is cool! tapi kalau diri korang perangai dah macam beruang,agak agak lahh kann.ada yang kena baling penyapu dan segala barang bila korang buat perangai korang.so maksud saya kat sini adalah ubah diri sendiri kepada yang lebih baik dan jadi diri sendiri.tak payah lahhh nak tiru gaya orang ke apa orang buat ke.just do whatever you want tapi ingat! mesti ada limit nye okey. :)

2. Tak Mudah Mengalah

kalau diberi sesuatu tugas kann korang jangan kenal erti putus asa..teruskan buat.walau gagal sekalipun teruskan jugak! cari sumber inspirasi.bina semula semangat baru dan teruskan sampai berjaya.so apa kena mengena nya dengan cool? apa yang saya perati dari kawan kawan saya.bila dia nampak seseorang tu diberi tugasan dan dia gagal separuh jalan dan dia terus give up,mereka akan berkata.he/she is such a loser! so hilang lah cool nye..buat kerja sampai habes tapi ingat! jangan terlalu tergesa gesa..buat slow slow sampai ke penghujung.baru lah cool! 

3. Expect The Unexpected

dalam hidup kita ni memang banyak kejutan kan? stuju tak? mcam macam boleh terjadi.kadang kadang perkara yang kita tak jangka lah selalu nya terjadi.betul tak? pernah tak korang fikir tentang hal ni? bagi saya memang banyak perkara terjadi di luar jangkaan.so kadang kadang bila kita buat sesuatu kita kena jangka perkara yang mustahil berlaku dan cuba untuk prepare perkara yang 'mustahil' berlaku tu.sebab apa? bila ianya terjadi korang takdelah terrrlalu emosi dan buat perkara yang tak betul.korang akan jadi the coolest person jer tau sebab korang dah prepare awal-awal mind korang.nak saya bagi contoh?

situasi nya : korang terjumpa seorang awek ni (saya bagi contoh untuk lelaki lah ye), dan korang rasa dia lah jodoh korang.well,cinta itu buta.fikiran korang mesti yang positif je kan? oh semestinya.love is in the air,ape lagi nak fikir kan? so korang cuba lah merapatkan diri korang ke awek tadi.dan terjalinlah satu persahabatan yang kemudian nya bertukar menjadi kekasih.

cara berfikir : jangan fikir bila dah dapat awek ni,korang sah-sah akan hidup selamanya dengan dia.seolah-olah takde apa yang dapat halang dari korang untuk berpisah..oh jangan sesekali fikir macam ni sebab segala perkara ketentuan ILLAHI.so saya suggest korang fikir lah jugak kalau korang terpisah apa yang korang akan buat,kalau dia hilang apa yang korang akan buat.prepare awal awal supaya takde lah masuk lagi surat khabar tentang 'bunuh diri kerana cinta' , 'melarikan diri kerana terpisah dengan kekasih hati', 'bayi dibuang tanpa belas kasihan' dan sebagainya.

bila terjadi : korang yang dah lama prepare mental dan fizikal, korang akan bertindak tenang dan terima segalanya dengan redha.kan cool tuh! :)

4. Belajar Terima Kenyataan

saya tahu kadang kadang kenyataan yang mengharukan memang susah nak terima.memang amik masa untuk pulihkan hati dan perasaan.cewah! takpe saya faham sebab saya pun dah banyak kali alami.huu haru jee. :( tapi! walau apa apa pun yang berlaku.kita memang kena terima kenyataan dan amik masa seketika untuk berfikiran wajar.jangan bila dah dapat berita buruk dan sebagainya korang terus down sampaikan korang terjebak dengan segala kegiatan yang langsung tak memberi faedah serta kebaikan kat korang.dah macam buang masa je kan..so korang kena berani terima kenyataan! kalau setakat berani buat kerja yang tak elok dan berani langgar perintah ALLAH swt tapi lemah terima kenyataan.korang memang tergolong dalam kalangan manusia yang lemah! so be cool lahh.kuatkan semangat okeh!

5. Fikir Sebelum Bertindak

kadang kadang ada jugak manusia yang bertindak mengikut emosi.dah berpuluh puluh orang saya jumpa type yang macam ni dan kadang kadang saya pun agak tergolong dengan orang yang macam ni.tapi sekarang saya cuba untuk berubah! sebab bagi saya bertindak mengikut emosi dan bukannya mengikut akal adalah sesuatu yang bodoh! buat perkara sebelum berfikir tentang akibat nya,apa yang akan terjadi dan sebagainya memang lah akan jadi lebih teruk dan sudahnya kita jugak yang menanggung seksanya.so it is not cool! sebelum buat sesuatu perkara,fikir dulu segala galanya.then bila dah jelas arahnya baru mula bertindak.tapi ingat! bertindak mengikut akal bukan emosi.baru lah cool! slow and steady tapi menjadi kan? haha!

6. Sentiasa Ada Perasaan Hormat

hormat tak semestinya hanya pada orang yang lebih tua daripada kita jer..budak budak pun kita kena lah jugak hormat.kalau tak macam mana dorang nak hormat kita kan? contoh seorang ibu bertindak tegas dalam pelajaran anak nya sehingga kan membuat paksaan untuk belajar dan sebagainya.woo,boleh gila jadinya anak dia nanti.hey! perkara ni betul betul berlaku tau.serious mental budak tuh jadinya.so ibu dia sepatutnya kena lah hormat diri anak dia yang perlukan hiburan dan sebagainya.tak kan laa 24jam kena mengadap buku jer kan.hormat dari segi masa nya,diri dia dan situasi seseorang.

kalau korang nak orang hormat korang,korang kena belajar untuk hormat orang lain.then baru korang dapat respect dari orang lain.yer lah tak kan kita nak hormat orang yang tak reti reti nak hormat diri kita kan? sebab tu lah terjadi nya banyak pergaduhan dan sebagainya.salah diri sendiri jugak kan? memang tak cool kalau gaduh gaduh ni.orang akan pk korang adalah manusia yang bermasalah.so cuba belajar hormat pada orang lain and once u get a respect.then people will say that you are cool! :)

7. Sentiasa Bersikap Tebuka Dalam Persahabatan

kebanyakan kawan kawan saya dan kawan kepada kawan saya dan err semua semua lahh yang saya pernah kenal.eh cop,tak semua.hanya kebanyakan. :) mesti memilih kawan yang top top.bila saya tanya kenapa,jawapnya 'boleh tumpang nama sekali','best sebab dia slalu belanja aku','ntah aku rasa group dia hebat giler'.oh-so-lame lahh mereka mereka yang berfikiran macam ni.hey kalau korang berkawan dengan pelbagai bangsa,agama dan tidak memilih jenis yang tertentu korang memang hebat dan tak mustahil korang akan jadi seorang yang cool!

tak semestinya korang berkawan dengan orang yang tertentu ( cth ; girly,nerdy,weird and etc) orang akan pk korang sama macam dorang unless korang memang seakan macam dorang lah kan.macam saya bagitahu kat point pertama ; just be yourself! lagi ramai kawan yang bermacam macam jenis orang lagi banyak korang boleh discover tentang manusia tau and it is fun! macam saya,saya tak pernah limit kan diri saya dalam berkawan.tak kisah tua,muda,miskin,kaya,normal,tak normal...bagi saya sekali kawan selamanya kawan.baru lah cool! :)

8. Sentiasa Ada Perasaan Merendah Diri

haha ada ke orang yang anggap orang yang berlagak dan bongkak tu cool? confirm lah tidak kan.rasa nak bunuh jer ade lar.wohow..actually saya adore dengan orang yang suka merendah diri.*oh oh tetibe plak kan* oh out of topic sudahh.so! untuk menjadi seorang yang cool korang kena tanam sikap merendah diri dalam diri korang.jangan nak tau berlagak tak tentu pasal.orang akan menyampah lagi benci korang nanti.hasudaahh pulak kann.lagipun orang yang merendah diri akan nampak personaliti yang sangat bagus lahh. :)

ohkey tak cukup dengan penerangan saya bagi contoh ;

amin : sam, aku nampak kau ni terer lah buat math.tolong ajar aku?
sam : mane ada terer,aku buat sebaik boleh jee.tengok lah mana mana aku boleh tolong aku tolong ok.
*perasaan nak belajar dengan sam macam best jer*

cube saya tukar dengan sam yang berlagak

amin : sam,aku nampak kau ni terer lah buat math.tolong ajar aku?
sam : well,tengok orang ar kann.aku memang terer bab bab math ni.kau tanya jer pasal math mesti aku boleh jawap punye lah.meh aku ajar kau.
*errr kalau saya jadi amin.saya tak nak dia ajar.meluat dan menyampah jer!*

so sikap merendah diri sangat lah cool! :)


ok, saya rasa ini je lah yang dapat saya kongsikan dengan korang semua.amacam? komen lah! :)

No comments:

Post a Comment